Indonesië

19 maart 2016 - Labuanbajo, Indonesië

Afgelopen drie weken heb ik dus samen met Bram en Dymph door Indonesië gereisd. Dit was heel eerlijk in het begin even omschakelen om niet meer alleen te kunnen bepalen wat je wilt doen en waar je heen wilt. Ook was ik totaal niet ingelezen voor Indo dus had ik ook geen idee waar ik heen wilde. Gelukkig hadden zij daar wel wat ideeën voor.  We hebben dagje Jakarta verkend. Op een maandag waar bijna alles dicht is dus meer dan rondslenteren hebben we niet gedaan, wat dan ook wel weer een uitdaging was met mn broertje die nog maar een week zonder krukken loopt na zijn tweede knieoperatie (meniscus en kruisbanden waren kapot) en mijn moeder die niet zo heel lekker gaat op 30 graden. Maar ik vond het heel fijn om weer lekker warmte te hebben, helaas is het wel regenseizoen hier, dus was het ondanks de warmte wel de hele dag grijs en hebben we wat flinke regenbuien gehad. Na Jakarta zijn we met de trein naar Bandung gegaan, mooie rit door het landschap. Bandung zelf was niet heel geweldig. De dag erna weer met de trein verder naar Jogjakarta. Dit is een leuke stad, veel kleine smalle steegjes, paleizen van de sultan te bezoeken, Loewak koffie (aka keutel koffie) drinken en twee mooie tempels bezocht. Op Java voelt het wel heel anders dan de andere landen die ik tot nu toe heb bezocht, mensen zijn minder open en op toeristen gericht in de stad. Hier is het grootste deel moslim en op Bali (waar meer Hindoestanen zijn) geven ze dat vaak als reden voor het verschil. Het voelt voor mij vergelijkbaar met Noord India hoe de mensen zijn, geen praatje, veel foto’s maken van blanken en in korte broek voel ik me niet prettig.

Vanaf Jogja hebben we 12 uur in een busje gezeten om ’s avonds laat bij de Bromo vulkaan aan te komen, de volgende ochtend zijn we om 4u naar het viewpoint gegaan om daar nog een kleine klim te maken de berg op. Vanaf daar hadden we uitzicht op de zonsopkomst en de Bromo vulkaan, ondanks de wolken en de vele andere toeristen toch wel vet. Helaas was het niet mogelijk om het kratermeer te bekijken omdat de vulkaan te veel rook produceert (de vulkaan is nog actief namelijk) op het moment dat wij er zijn. Dan nog een dag in de bus en met de ferry naar Bali nog wat uur in de bus en dan komen we ’s nachts aan in Denpasar. Na een nacht slapen, gaan we door naar Kuta met een kort taxiritje (dat is ook wel even wennen alle taxi’s die we nu nemen ipv de moterrides die ik alleen altijd nam). Hier checken we weer in, in een mooi resort, deze zijn verrassend goedkoop en echt best luxe (zwembad, ontbijt, privékamer, privé badkamer voor nog geen 50 euro per nacht voor 3 personen, en erg fijn na alle dorms afgelopen tijd (niet dat ik er toen problemen mee had maar toch)). In Kuta en eigenlijk heel Bali zijn veel toeristen, veel westerse winkels en restaurants serveren vaak ook westerse gerechten. Dan gaan we door naar Sanur Beach om daar te zitten tijdens “silence day” dit is een dag van reflectie op Bali. Alles is dan dicht je mag van 6-18u je hotel niet uit, niemand is op straat en zelfs de vliegvelden zijn dicht. De nacht ervoor is er een grote optocht van ‘praalwagens’ met de meest lelijke wezens om de boze geesten weg te jagen of gunstig te stemmen (weet even niet meer wat het was). We mochten omdat we niet naar het strand mochten die dag, gebruik maken van het zwembad van het naastgelegen hotel, dus we hadden een prima dagje uitslapen, zwemmen en chillen. Op Bali schijnt de zon gelukkig weer vol op, heerlijk!!

Door naar de laatste stad op Bali, Ubud. Dit stadje is heel toeristisch maar wel leuk, veel winkeltjes en restaurantjes, een markt met alleen maar toeristische producten, monkey forest (naam zegt genoeg toch?) en een omgeving met veel mooie vergezichten en rijstvelden. Deze hebben we verkend met een scooter.

Door naar de Gili eilanden, eerst twee nachten op Gili Air doorgebracht (strand, snorkelen, zwemmen enzo). Daarna nog een nacht op Gili Trawagan. Dit was niet de planning maar omdat de boottocht van 4 dagen en 3 nachten naar Flores werd afgelast moesten we wat anders bedenken. Ook op Gili T weer lekker zwemmen en met een schildpad gesnorkeld!! Daarna zijn we naar Lombok gegaan, met een privettour een dag over het hele eiland gegaan (mooie watervallen, rijstterrassen en lokale dorpjes bezocht en een weverij gezien) om te eindigen in Kuta Lombok.

Helaas konden we deze dag door gebrek aan wifi onze vlucht naar Flores niet bevestigen en hadden we dus geen tickets. Op goed geluk zijn we naar het vliegveld gegaan, maar helaas zaten de vluchten al vol. Omdat Lombok naast een grote vulkaan die mijn moeder en broertje niet kunnen beklimmen niet heel veel te bieden heeft voor nog 4 dagen vermaak (omdat surfen ook geen optie is en nog 4 dagen strand ook wat saai, en ook in Lombok hebben we vooral grijs weer gezien) besloten we terug naar Bali te vliegen. Daar konden we gelukkig nog een vlucht boeken voor de volgende morgen vroeg om toch nog naar Flores te gaan, omdat we toch wel erg graag naar het Komodo National Park willen om de Komodo veraan te zien. Dus na nog een middag en nachtje in Kuta Lombok zijn we de volgende ochtend weer naar het vliegveld gegaan om naar Labuan Bajo op Flores te vliegen.

De middag hebben we op scootertjes in de omgeving rondgereden, een grot bezocht en een mooie tocht over de kronkelweg met mooie uitzichten en een laatste stuk over een weg met grove stenen wat echt niet confortabel was om nog een uurtje te hiken naar een waterval. De tocht ernaar heen over de weg en de hike in je jungle was stiekem leuker dan de waterval zelf maar goed. Daarna nog door het donker terug gereden over dezelfde kronkel weg.

Onze laatste dag samen hebben we een tour naar het Komodo nationaal park (eiland) gedaan, om half zes ’s morgens de boot op, drie uur varen en een hike over het eiland kan ik zeggen dat ik de Komodo draak gezien heb hoor! De komodo is een hele grote veraan, die alleen hier voorkomt. Hij kan gevaarlijk zijn daarom mag je niet zonder ranger het park in.  Maar liefst zeven stuks zijn we onderweg tegen gekomen, ze lagen heerlijk in de zon op te warmen niet heel gevaarlijk.. Ook zijn we nog wilde zwijnen en reeën (het voedsel van de Komodo) gezien. Daarna zijn we naar een mooie snorkel spot gevaren, en mooi dat het was! Nemo is gespot met vele andere vissen met kleuren van de regenboog tot kleine prikkende kwalletjes. Op naar de volgende snorkel spot om de Mantra rog te zien. Deze roggen kunnen en een spanwijdte van 5 meter hebben! Ik had geen meetlint maar groot was het wel! En in het begin wel een beetje eng om daarboven te snorkelen.

Zaterdag vliegen Bram en Dymph weer terug en blijf ik nog even in Indonesie, wat ik precies wil doen weet ik eigenlijk totaal nog niet. Het plan is in ieder geval om daarna naar Chiang Mai te gaan om daar Susanne (die ik toen in het vliegtuig naar Bangkok ontmoette) te meeten en samen naar Myanmar te gaan!

Lebbers, Aya