Happy new year again! Back on track.

14 februari 2016 - Dong Hoi, Vietnam

Note: in drie keer een blog schrijven maakt het heel verwarrend met de tijden, die kloppen dus nier overal. sorry daarvoor, maar geen zin om alles aan te passen ;D

Happy Lunar New Year!

Zondag had ik mijn tweede oud en nieuw in Vietnam, dit keer in Hoi An. Al weken is heel Vietnam in voorbereiding voor TET, de viering van het nieuwe Chinese jaar dat 8 februari begint. Heel het land wordt versierd met gele en roze bloemen/bomen/struiken, slingers, lampionnen en dergelijke. De hele week worden overal al offers verbrand voor de doden. Ze verbranden nep geld en alles van papier wat de mensen maar nodig kunnen hebben in het hiernamaals. Denk dat ik zelfs een pakket op de markt zag met een papieren ipad, want die heb je tegenwoordig ook nodig als je dood bent. Met wat andere backpackers heb ik wat biertjes gedaan en met de hele stad naar de vuurwerkshow gekeken bij de rivier, super mooi! De dagen erna is heel veel dicht, ambtenaren hebben 9 dagen vrij, overheidsgebouwen zijn dicht, pinautomaten worden niet bijgevuld, gelukkig zijn er voor toeristen wel wat dingen open.

Maar eerst nog even terug naar waar ik gebleven was in Ho Chi Minh City…

Na mijn vorige blog ben ik helaas ziek geworden, 2 dagen in bed doorgebracht, voor de zekerheid even bloed laten testen in het ziekenhuis omdat ik de avond ervoor was flauwgevallen. Maar er kwam niets zorgwekkends uit, dus na nog een dag rustig aan en nog een week wat zwakjes en een weekje verkouden voel ik me nu weer gezond! Helaas heb ik wel de laatste twee workshops geen bijdrage kunnen leveren. Maar gelukkig was ik fit genoeg om het SEP closing event bij te wonen, hierin zouden we met alle interns van het project en de commissie bij elkaar komen. Weer nul feedback, er werd wel teruggegrepen naar de doelen die we hadden voor we aan het project begonnen, maar we mochten zelf zeggen of we vooruitgang hadden of niet. We kregen wat statistieken over ons project, we hebben 9 groepen met in totaal 250 studenten in onze workshops en camp gehad! Verder wat het alleen maar complimentjes en positieve dingen over elkaar delen en elkaar bedanken. Het was een goede ervaring om een project in een andere cultuur te doen, het maakt je gelukkig dat je in Nederland van veel meer op aan kan dan hier. En ik ben blij dat we met ons project een boel studenten informatie hebben kunnen geven over het belang van instemming bij seks, het hebben kunnen stimuleren om actieve omstanders te zijn en voor zichzelf op te komen als ze iets niet willen.

Ook moest ik natuurlijk afscheid nemen van mijn hostfamilie. Trinh had ik al mee genomen om sushi te eten en haar te bedanken voor de ongelofelijke gastvrijheid en te veel gezelligheid die we samen hebben gehad! Uiteraard wou ik ook de family mee uit eten nemen, aangezien zij mij altijd mee namen. Dit had ik gepland op maandag, maar dan wouden zij mij weer dinsdag mee nemen, dat ging dus niet werken, dus liet ik me maar weer mee nemen ;)

Back on track: het midden van Vietnam

Dan was het dus echt tijd om dinsdag de stad die nu wel een beetje als thuis voelde te verlaten. Best spannend om weer helemaal alleen verder te gaan, maar op het busstation was het gelijk alweer mooi. De buschauffeur vond het maar wat leuk dat ik in zijn bus zat en toen ik vroeg of ik nog wat koffie kon halen voor we vertrokken nam hij me met een arm om mijn schouder mee naar zijn vriend met koffiekraampje, haha. Op naar Bao Loc, klein plaatsje, heel weinig toeristen, even lekker rustig op mezelf zijn. Met behulp van google translate kon ik de scooter van de receptie krijgen.  Een waterval bezocht, met de scooter door de bergen en heuvels met thee en koffieplantages gereden en daarna de bus naar Dalat. Een leuk gezellig hostel waar iedereen ’s avonds gezamenlijk eet. Dagje door de stad gelopen en tour geboekt voor de dag erna, canyoningen! Maar omdat het nu droog seizoen is wat het meer abseilen van de watervallen 5m, 15m, 30m en 65m! Het was echt heel vet om te doen, kleine gezellige groep, leuke guids, heerlijke lunch, mooi uitzicht, top!

Het enige wat wel echt tegenvalt, is het weer! Het is echt koud! Iedereen loopt met dikke jassen rond en ik heb er ook een moeten kopen met de wetenschap dat ik nog noordelijker ga en het nog wat kouder zal worden. Als ik de temperaturen hier check blijkt het wel rond de 20 graden te zijn, maar het voelt echt niet zo eerder rond de 10 graden of lager, er is een koude wind en het is eigenlijk de hele dag grijs en bewolkt dus geen warmte van de zon.

Na Dalat ben ik naar Na Trang gegaan, niet echt een boeiende stad. In het hostel een Chinees meisje ontmoet, docent Engels op een internationale school in China, waarmee ik de volgende dag naar Buon Ma Thuot ben gegaan. Dagje met de scooter de Dray Nur Waterfall bezocht, dag erna heb ik het museum bezocht over de lokale stammen, natuur en geschiedenis. Alles was zeer positief, ze deden heel veel aan de ontbossing en dat ging allemaal voorspoedig, alle verschillende stammen leven heel goed samen in de stad en tradities worden bewaard en gemixt.

Met de nachtbus naar Da Nang gegaan, ik kon gelukkig gelijk inchecken om half 7 smorgens en nog wat slapen wat in de sleeperbus is dat niet heel comfie. De stad te voet verkend, de spots uit de lonley planet bekeken. Volgende dag met een scooter de Monkey Mountain bezocht. Helaas in de wolken en regen, wat het niet heel fijn maakte, uitzicht was niet zo ver maar de pagoda op de berg met reuzachtige vrouwlijke boedha was wel mooi. Daarna proberen op te warmen aan een koffie. Verwarming kennen ze hier niet, alle restaurants en winkels zijn aan de voorkant open (of dicht maar dan is er altijd airco aan), dus eigenlijk is het overal koud. Maar met een sjaal om mijn benen en een warm drankje uit de wind is het wel fijn om even een uurtje te lezen voor je weer naar buiten gaat. Daarna ben ik naar de Marmer bergen gegaan. Hier kun je wat pagoda’s zien en wat kleine grotten en twee grote grotten, naar de top van de berg klimmen en het strand en de zee zien en over de stad uitkijken. De steden zijn tot nu toe niet zo indrukwekkend, ik weet niet zo goed of dit komt omdat het de zoveelste stad is, omdat de stad gewoon niet zo boeiend is of omdat alles koud en grijs is (en ik beter op zonne-energie werk dan wind).

Toen naar Hoi An, een mega groot hostel, groot ontbijt buffet, oude stad met lieflijke gele huisjes, heel veel tailer shops, en veel toeristen. Maar een stad fijne stad om even te verblijven voor 4 dagen om na nieuwjaarsdag weer door te gaan. Mijn dagen heb ik gevuld met door de oude stad slenteren, koffie en thee drinken om op te waren, een jas kopen, te stappen in hele foute kroegjes (zoals de Why Not Bar), vuurwerk kijken, scooter tocht gemaakt richting Hue met een groep die ik ook in Dalat al was tegen gekomen. De route van Hoi An naar Hue is heel mooi, door een bergpass, langs de kust. Deze heb ik dus half gedaan tot het hoogste punt van de pass en slecht voorbereid (in korte broek waardoor ik langzaam in een ijsblokje veranderde). In het hostel ontmoette ik een Engels meisje, met haar heb ik de hele tocht naar Hue 2 dagen later gedaan, dik ingepakt dit keer. Echt super mooi, veel achterop gezeten zodat ik kon alles kon vast leggen wat ik zag, gestopt bij de Elephant Spring en een Blue Lagoon meer.

De eerste dag in Hue, met blauwe lucht en warmte van de zon zoooo fijn, hebben we door de oude keizerlijke binnen stad rondgelopen. Heel veel mooie oude herstelde gebouwen, porten en nog veel ruïnes van de Franse en Amerikaanse oorlogen hier. De dag erna met een fiets de graftombes van de oude keizers bezocht en eind van de middag de bus naar Phong Nha National park. Ook hier weer een druk en gezellig hostel.

In het National park zijn heel veel grotten. Met een toer vanuit het hostel twee hele mooie grotten bezocht. Eerst naar de Paradise Cave geweest. Deze is heel lang, 31 km, waarvan de eerste km goed toegankelijk en verlicht is, heel indrukwekkend. De tweede grot kom je binnen door met een zipline over de rivier te gaan en daarna 20 meter te zwemmen. Het geluid van de zipline deed me gelijk weer denken aan de Gibbon Experience! De Dark Cave, is niet zo goed verlicht als de eerste, dus in bikini en zwemvest en met een helm met koplamp op liepen we de grot in. Best glibberig over de stenen en door het water en door de modder. En hoe! Door smalle gangen door glibberen om uiteindelijk tot aan je navel in een modderbad te staan. Na de grot mocht je terug kajakken naar de ander kant van de rivier en nog wat waterattracties doen zoals een hindernisbaan over de rivier. Gelukkig was het vandaag ook lekker weer dus konden we in de zon nog wat opwarmen na het zwemmen. De tweede dag in Phong Nha ook weer grotten bezocht, met een groep van 13 konden we de prijs voor de boot delen. Vertrekken was wel wat lastig met zo’n grote groep, zeker toen er paniek uitbrak omdat de bussen voor morgen volgeboekt zouden zijn, gelukkig wist ik nog een van de twee kaarten die er waren te bemachtigen (voordeel van solotravel, je hoeft geen rekening te houden met anderen). Daarna werden we naar en door de eerste grot gevaren, daarna nog een klim omhoog voor een tweede grot (sorry de Vietnamese namen van deze grotten vergeten en te lui om ze op te zoeken).

Nog een nacht in Phong Nha NP en dan met de nachtbus naar het noorden van Vietnam. Hopelijk is daar inmiddels ook de zon weer te zien en voelen! Vanuit daar zal ik eind februari naar Indonesië vliegen om daar met Bram en Dymph drie weken te reizen.