Laatste blog uit Vietnam!

28 februari 2016 - Hanoi (Ha Noi), Vietnam

De laatste twee weken in Vietnam heb ik in het Noorden doorgebracht. Na nog een dagje heerlijk weer, zon, zwembad en fietsen tussen de rijstvelden had ik de nachtbus naar Hanoi. In de bus de slechtste plek, met 2 vreemden achterin en onderin (maar de bedden gelukkig niet zo erg als de nachtbus die ik in Laos had, denk niet dat die ooit verslagen gaat worden). Naast me lag een aardige Amerikaanse jongen die ook naar Hanoi ging. Hij verlaat Vietnam een dag na mij, dus samen hebben we onze laatste tijd lekker rustig aangedaan en wat uitstapjes gemaakt in de omgeving van Hanoi.  We zijn samen op de scooter naar Ninh Binh/Tam Coc  gereden, haha ik rijden want hij was wat bang in de stad en de ochtend drukte. De tocht was echt heeeeel koud. En we reden bijna de snelweg op, maar gelukkig waren er wat mensen die ons terug schreeuwden en de scooter de vangrail over hielpen. En daarna om geld vroegen. Maar om in tussen de kalkstenen rotsen door te rijden op weg naar ons hostel was wel heel mooi. Daarna te voet de omgeving verkend. Die avond lag iedereen in het hostel om tien uur in bed omdat het te koud was om nog te chillen. De volgende ochtend zijn we naar een grot gereden, hier hebben we 500 traptreden omhooggeklommen om het uitzicht van de rijstvelden en rotsten te zien. De rijstvelden zijn in dit gebied nu jammer genoeg bruin. Het is hier nu zaai seizoen dus het is wel heel leuk om te zien dat hele families op het land aan het werk zijn om de modder om te scheppen en de stekjes te planten.

Terug in Hanoi rustig aan gedaan, beetje sight seeing, lezen en koffiedrinken. Een tour geboekt naar Sapa voor 2 dagen. Met de nachtbus naar Sapa, daar om half drie ’s nachts aankomen, de bus niet uit mogen en heel hard snurkende mensen in de bus, maakte het begin niet heel goed. Maar daarna kon ik in een hotel douchen en ontbijten. En om acht uur begon te trekking, omdat ik de enige deelnemer was (dit wist ik van tevoren, maar vond ik wel leuk eigenlijk) wat het dus alleen de gids en ik. Mijn gids was Su, met haar heb ik twee dagen doorgebracht en bij haar thuis geslapen. Het was echt een heel mooie ervaring. Zeker de mooie natuur in Sapa, ondanks dat het nu te koud is om op het land te werken,  er geen mooie groene rijstvelden zijn, er veel wolken en mist in de bergen hangt, heb ik toch echt genoten van de uitzichten die er af en toe waren. Maar nog meer van mijn ervaring met Su. Su en ik zijn even oud, maar we hebben echt zo een ander leven. Zoals de meeste meisjes in haar dorp (waar alleen maar mensen van de Black Mông wonen) is ze op 15 jarige leeftijd getrouwd, ze is nooit naar school geweest, kan dus niet lezen of schrijven en heeft drie kinderen (10, 7 en 3 jaar oud). Su is heel trots op haar afkomst, ze draagt altijd de traditionele kleren die ze zelf maakt. Ze moet echt heel slim zijn want haar Engels is goed, en dat heeft ze dus allemaal geleerd van de toeristen. Omdat we in de middag al bij haar thuis waren heeft haar zoon van 7 mij het dorpje laten zien en hebben we samen stenen in de rivier gegooid. Het was heel tof om zo even in leven te kijken van een dorpsmeisje en alles te kunnen vragen en zien, zo anders dan het stadsmeisje Trinh (mijn host in Ho Chi Minh City) hier in Vietnam of mijn eigen leven!

Terug in Hanoi nog wat rustig aan gedaan, veel contact met thuis om wat nieuwe spullen hier te krijgen. Lekker eten en Ha Noi biertjes (super goedkoop hier, 5000 dong (20 euro cent)) drinken in de avond. Vaak gaan we daarna naar de Puzzle Bar, een jonge gast van 25 die daar sinds 3 maanden op de hoek van de straat een bar heeft, gewoon buiten op straat. Maar dit echt super leuk doet en heel open is over hoe corrupt alles gaat om hier te mogen staan. Hij houdt zelf erg van muziek maar laat ook zijn gasten zelf hun muziek inpluggen en afspelen. Verder heb ik het ‘women museum’ bezocht en het mausoleum van Ho Chi Minh.

De laatste dagen in Vietnam heb ik in Ha Long Bay doorgebracht. We hebben een driedaagse tour gedaan. De eerste nacht op de boot geslapen, na de nodige drankspellen met de groep. Daarna bleken wij de enige van die groep te zijn die nog een nacht op het eiland Cat Ong hadden. Maar eerst nog met wat andere mensen die ook drie dagen hadden geboekt op Cat Ba Island een wandeling naar het hoogste punt voor een mooi uitzicht over het eiland. Daarna met een bootje naar Cat Ong Island, een klein eilandje met alleen wat bungalowtjes erop. Toen we aankwamen waren we de enige gasten, een privé eiland met wat varkens en twee super lieve honden.  En echt super fijn, we hadden een elektrische deken! Dit was echt zo lekker want het is hier nog steeds koud. Gelukkig voor de gezelligheid kwam er eind van de dag nog een groep aan, dus het was weer een gezellige avond met kampvuur en bierspellen. De laatste dag sloten we weer aan bij een andere groep op de boot, hebben we fried springrolls gemaakt en de bus terug naar Hanoi.

Mijn laatste avond in Vietnam weer bij de Puzzle Bar geweest en weer allemaal bijzondere mensen met mooie verhalen ontmoet.  En dan is het vandaag precies 4 maanden dat ik van huis vertrok en na 80 dagen Vietnam vlieg ik zo naar Indonesië. Naar de warmte, de zon en naar mijn familie!

Lobi, Aya

1. Maaike:
    28 februari 2016
    Wauw zeg, 4 maanden geleden alweer!! Heel veel plezier in het warme Indonesië met Dymph en Bram :) Weet je al wat je daarna gaat doen? Liefs!