Eerste avonturen in Laos!

21 november 2015 - Luang Prabang, Laos

21 november was een ingeplande chill dag aan het zwembad in Luang Prabang, Laos. Tijd om mijn afgelopen week te schrijven. Nu is het dus zo dat de wifi in Laos niet onwijs goed is, en ik deze geschreven blog dus een week later pas post.. Inmiddels als weer veel gedaan en ga een dezer dagen Laos al weer verlaten, hopelijk in Cambodia de tijd om de andere belevenissen in Laos op papier te zetten!

Na Chiang Rai ben ik de grens over gegaan van Thailand naar Laos, dit verliep lekker soepel in Laos gelijk naar een ATM om wat Laotiaanse KIP te halen. Het geld is echt heel erg wennen, want 1 euro is ongeveer 10.000 KIP, en uit de pinautomaat komt meestal alleen maar biljetten van  100.000 of 50.000. Daarnaast is 1,5 miljoen het hoogste bedrag wat je kunt pinnen dus je loopt met veel briefjes op zak hier.  Alles is wel wat duurder dan in Thailand tot nu toe. Een fruitshake kost bijvoorbeeld 15.000 en een bed rond de 50.000 pp. In het begin dacht ik echt helemaal ik Bath, dus ik was alles eerst aan het omrekenen van kip naar bath en dan naar euro’s. Net zoals ik af en toe nu merk tegen Susanne in het Engels te praten of zelf in het Engels denk.

Nadat ik de grens van Thailand en Laos over was heb ik mij gemeld in het bureau van de Gibbon Exprerience. De volgende dag om 8.15 zou het avontuur van ziplinen boven de jungle en aapjes spotten beginnen.

In Huayxai is verder niet heel veel te doen. Toen ik ergens zat te eten, sloten er twee Zwitserse meisjes aan. Samen zijn we opzoek gegaan naar een kamer, delen drukt uiteraard de kosten dus voor iedereen voordelig en gezellig. Het hotel dat we vonden had helaas geen 3 persoonskamers, gelukkig liep er net nog een vrouw binnen die ook een kamer zocht, dus kon ik er een met haar delen. Ze bleek een van origine Franse, maar al jaren in Nederland wonende vroedvrouw te zijn die een sabbatical van 4 maanden had. Gezellig met haar gegeten en op tijd gaan slapen om de volgende morgen de jungle in te gaan.

De Classic Gibbon Experience, 3 dagen hiking en ziplinen en 2 nachten in een boomhut slapen. Na een instructiefilm over de veiligheid (kabels met geeltape voor je saftyline voor je gaat, van de groene ga je af en de rode is de verkeerde kant op), 2 uur rijden, 1,5 uur hiken en lunchen was het tijd voor de eerte zipline! Oh my Buddha! Zoooo gaaf! Je kijkt uit over de hele jungle en het gaat best snel maar niet zo snel dat je niet kunt kijken en genieten. Met 8 andere sliep ik in TreeHouse number 1. Een Nederlands stel dat 6 maanden aan het reizen is, twee Duitse vrienden die ook 6 maanden rond trekken, een Koreaans koppel en een Grieks meisje wat 3 maanden reist. Met een zipline kom je in de boomhut aan, er is een douche en toilet met een geweldig uitzicht, een keukentje en tafel in de woonkamer en nog twee verdiepingen erboven waar de matrassen liggen met klamboes erover. Al het eten wordt in de keuken (2 zipline’s en 20 minuten hiken van TH1) bereid en dan naar ons gebracht. Om 6 uur wordt de jungle wakker en wij dus ook, rond turend en luisteren of we gibbons zien/horen, spotte ik alleen een eekhoorn. Na het ontbijt zijn we gaan hiken en nog verder de jungle in om de apen te zoeken. De gidsen doen de lokroep van de gibbons na en we kregen wel reactie maar zagen niet meer dan de bomen bewegen waar ze in zouden moeten zitten. Daarna zijn we gaan ziplinen, over de jungle naar een aantal andere boomhutten van het uitzicht genieten en weer door naar de volgende. De lunch deden we in ons eigen boomhut. Na de lunch hoorde Jota, het Griekse meisje, de Gibbons roepen. Met de verrekijker lukte het ze te spotten! Zo’n 30 meter van onze boomhut, dus we konden ze allemaal gewoon zien!! Het was een hele familie van wat jonge mannelijke gibbons en een vrouwtje (de oranjeachtige kleur) met een baby! Ik hoop dat het filmpje van de aapjes goed gaat met uploaden!

De middag mochten we ‘vrij’ ziplinen. 20 minuten up-hill klimmen naar een boom waar vanuit 2 kanten op, twee ziplinen heen en teruggaan, dus tijd om los te gaan en filmpjes te maken!

De tweede avond weer gezellig met iedereen ‘uno’ gespeeld en de volgende ochtend regende het en beetje en was het wat mistig dus niets meer kunnen spotten. Nog een paar keer ziplinen (super gaaf over de wolken heen en binnen een uur waren de wolken weggetrokken en was het prachtig weer.

Echt onwijs genoten van deze ervaring! Nogmaals iedereen bedankt voor de bijdrage hiervoor!!

Terug in Huayxai, was ook net Susanne aangekomen! Samen zijn we de volgende dag met de slowboot van 2 dagen naar Luang Prabang gegaan. Vroeg op om ons kaartje bij de pier te kopen omdat je dan zeker van een stoel bent en niet bij de motor in de machinekamer kunt komen te zitten (dit gebeurt echt) en nu we zo vroeg waren zeten we ook voorin en niet achterin waar meer lawaai is van de motor. Dus heerlijk voorin hebben we 8 uur van het uitzicht en ons e-reader genoten. Een nachtje in Pak Beng geslapen en nog een dag in de slowboot.

Nu dus in Luang Prabang. Gister zijn we vroeg opgestaan en naar het (helaas nu alleen maar toeristische) voedsel offeren aan de Monniken geweest. De monniken zijn afhankelijk van giften dus was het de traditie wat de monniken elke ochtend door de straten gaan en daar voedsel van de bevolking krijgen, nu lijkt deze taak over te zijn genomen door de toeristen hier. Daarna op de fiets (30 km) naar de Kuang Si waterfalls geweest! Zeer pittige workout (@topfit: spinning is er niets bij :p), met veel heuvels gelukkig na het eerste uur stijgen ook dalen naar de pittige stijgingen. We voelden ons wel erg Hollands, op de fietsjes zonder versnellingen… we zagen verder ook alleen maar 6 mannen op een mountainbike, scooters en auto’s passeren. Maar na zo’n 3 uur fietsen, een stop bij een karaoke bar, kwamen we aan bij de waterfalls! Dit was het zeker waard! Het water is er door het calciumcarbonaat wat er in zit heel blauw/groen en heeft allemaal terrassen. Na nog een kwartier 50 meter omhoogklimmen naar de top, hebben we heerlijk gezwommen!

In de tuktuk terug (fietsen op het dak) ontmoetten we twee Zwitserse meiden, hier hebben we de avond mee doorgebracht. Eten op de markt van een heerlijk buffet en struinen over de eindeloze nightmarket. Cocktails in het prachtige LaoLoaGarden en daarna in een nog mooiere Utopia nog een drankje. Deze sluit om half 12 en dan gaat iedereen naar een bowling baan, midnight bowling is the thing to do here. Omdat we al vanaf 5 uur op waren, besloten we dit uit te stellen.

Vandaag dus chillen aan het zwembad, plannen maken voor de komende weken. Ik heb nog minder dan een maand om naar Ho Chi Minh City te gaan, dus ik moet nu toch echt een planning gaan maken ben ik bang om de highlights van Laos en Cambodia te kunnen zien. Susanne heeft een maand voor Laos dus helaas zullen onze wegen waarschijnlijk weer scheiden na Luang Prabang, maar ik weet zeker dat we elkaar nog eens treffen!

Lik uit Laos, Aya

Ps. Voor meer random foto’s en of filmpjes kun je me volgen op Instagram of via snapchat (beide nienke1003)

1. Ash:
    28 november 2015