Sà-Wàt-Dee-Kââââââ

3 november 2015 - Chiang Mai, Thailand

Wat werd ik nog even voor mijn vertrek onwijs verwend! Niet alleen had ik een heel gezellig afstudeerfeestje en kreeg ik van jullie allen samen genoeg om de Gibbon Experience te gaan doen! Van Bram en Dymph kreeg ik ook nog n action-camera mee om van alles (ook onderwater) te filmen!

Zelf dacht ik dat ik het dan misschien op Schiphol dan toch nog wel wat spannend zou gaan vinden, maar eigenlijk ook niet… Ik had er zin in! En nu een kleine week verder voelt het eigenlijk allemaal al heel vertrouwd zoals ik tot nu toe altijd heb gedaan met mijn reizen, en ook de dagen die ik alleen door breng struinend door de stad vind ik heerlijk!

De vlucht ging prima eerste deel films gekeken tijdens de overstap op Doha ontmoette ik Suzanne, haar plan is om 6 maanden te gaan reizen in Azië. Tweede 6u van mn reis gingen ook goed, helaas niet veel kunnen slapen. Suzanne had al n taxi naar het centrum vooraf en bood mij aan mee te rijden naar het centrum, heel chill! Bij haar hostel was het nog maar een kort stukje met een ander taxi door naar mijn hostel.
Aangekomen in mijn hostel gaan douchen, ik was wel moe maar slapen had ik ook geen zin in dus ben zelf even Bangkok (huidige hoofdstad) ingegaan en wat rondgelopen en gegeten. ‘s avonds met Suzanne afgesproken op Khao San Road, daar lekker Pat Thai gegeten en daarna nog n drankje bij de rivier gedaan. Ik merkte echt niets van de bomaanslag en alles was nog precies hetzelfde als in 2013, dus goed dat ik maar 1 nacht hier geboekt had. Vroeg gaan slapen want dat lukte dus amper in het vliegtuig en merkte ik nu toch wel dat ik al heel wat uren op was.

Volgende morgen om 9u met Suzanne afgesproken op het station om naar Ayutthaya (voormalige hoofdstad) te gaan. Fietsen huren en gaan!
Echt super leuk met Suzanne, twee blonde Hollandse meisjes op de fiets!
Na veel oude wat's (tempels) te zien, lekker eten en fietsen terug op het station.
Mijn tripje naar Engeland heeft ook nog z’n voordelen: het links rijden en anders kijken met oversteken heb ik gelukkig snel door, was ook fijn voor Suzanne die et wat meer moeite mee had ;)

Ik ging na de eerste dag door naar het Noorden met de trein en Suus terug naar Bangkok. Haar trein ging 10 min eerder en de mijne 40 min later dan gepland! Er was helaas pas de laatste 20 minuten plek om te zitten dus stond ik bijna anderhalf uur in de trein vol forenzen en scholieren. Iedereen verdiept in zijn telefoon of tablet. Dus ik deed gezellig mee en luisterde wat muziek terwijl mijn benen werden lek geprikt door alle muggen! In Lop Buri een guest house gevonden en eindelijk kunnen douche, al het oranje stof van die dag eraf wassen.

Die avond nog n mixed fruit shake op de night market gehaald en mn tas voor de 3e keer praktischer ingepakt.

Volgende dag in Lop Buri rond gelopen, ook weer oude tempels, stuk langs het water en over de markt, niet veel andere toeristen gezien daar en werd door iedereen heel vriendelijk begroet [SawatdeeKaaaaa] met grote glimlach en zwaaiende kindjes.  In de middag de trein weer gepakt, weer verder naar het Noorden: Phitsanulok (zo’n 6uur). Niet echt een leuke stad, wel lekkere greencurry op de night market gegeten. Hostel lag wat verder uit de stad en toen ik vroeg of ik in de juiste straat was, kwam er n oudere man die mij (met backpack) op de scooter mee wou nemen.. leek me geen goed plan. Later bleek hij de vader van de dame avond die het hostel runde... In de stad zag ik niet veel te doen dus weer op tijd gaan slapen want moest vroeg op de volgende morgen!

Om 7u bracht de vader van de hostel runner mij naar het station, mijn tas in de cloakroom gezet. Op het busstation aangekomen bleek de bus de bus naar old Sukhothai (eerste hoofdstad) pas om 8u 15 te gaan, even geduld dus. Hierdoor zag ik wel dat om 8u het volkslied uit de speakers klonk iedereen dan op of stil staat en daarna weer door gaat.

Na ander half uur in Sukhothai aangekomen snel het old city park, wat op de Unesco wereld erfgoed lijst staat, in ik had immers maar korte tijd omdat ik om 13u22 weer de trein uit Phitsanulok wou hebben..

Twee tempels wilde ik graag zien, een in het park en een er buiten. Ik natuurlijk lopend alles doen, was 1 km werd mij gezegd. Een jonge politieman op scooter bood me aan achterop te gaan toen hij mij langs de weg zag lopen, chill! De 11 meter hoge boeddha gezien en toen snel terug!

Mensen die me eerst heel vriendelijk een kaart van het park aanboden, wilde me nu graag tickets voor de bus verkopen... prijs zo'n vijfvoud van de heenreis, en ik zou de trein toch niet halen zeiden ze!
Van het terug lopen en lichte paniek om dat ik mijn trein niet zo halen, kreeg ik het erg heet dus ging ik de 7/11 (supermarktje die echt in elke stad zit en waar ze alles hebben) water halen.  Toen ik naar buiten kwam reed er net n bus, ik wuiven... bleek ie naar Phitsanulok te gaan!! Om 13.26 op het busstation aangekomen en de eerste de beste taxi ingedoken, hopend op vertraging van mijn trein... Terwijl ik schrijf zit ik in de trein naar Chiang Mai het is dus helemaal goed gekomen!

Haha te vroeg gejuicht! Na een twee uur te hebben gereden gingen we opeens  15 minuten achteruit terug naar het vorige station.. Motorpech en ze hebben een uur nodig voor we weer richting Chiang Mai gaan.

Om tien uur ’s avonds  kwam ik aan in Chiang Mai, twee en een half uur later dan gepland. Een Duitse jongen uit de trein zei n goed hostel te weten met nog 5 andere in n shared taxi en daar ingecheckt. Hostel was heel gezellig maar wel echt oud en vies, en omdat ik echt n rot bed had de volgende dag gelijk maar uitgecheckt. Mijn tas laten staan en de hele ochtend door de oude stad gelopen. Nog even een interview gedaan voor wat studente Engelse die als opdracht hadden n buitenlander te interviewen. Niveau van hun Engels was wel echt nog laag, vragen over waar ik vandaan kom, hoe groot mijn familie is, mn favoriete kleur enzo. Een wist te vertellen dat ze een Canadese sponsor had voor haar opleiding, en daarom Engels deed zodat ze met hem kon spreken, maar mijn vraag over hoe ze dan zo’n sponsor had gevonden snapte ze niet. In de middag wat hostels ingelopen om te kijken of ze daar beter bedden hadden en een plekje voor vannacht. Toen ik mijn tas ging halen in het eerste hostel ontmoette ik daar wat andere Nederlanders. Twee meiden die zo een cookingclass gingen doen en een jongen die van plan was met de scooter de berg op te gaan voor de zonsondergang bij de tempel daar te bekijken, leuk plan dus aangehaakt!

Echt bizar hoe vies de lucht is in de stad, dat merkte je echt goed naarmate we uit de stad reden en de berg op werd de lucht frisser, heerlijk! De tempel was mooi, groot en toeristisch. We waren nog vrij vroeg dus besloten na de tempel te hebben bekeken nog een stuk door te rijden de berg op. Door wat dorpjes en wat afslagen verder kwamen we in een klein dorpje, super leuk. Door de staatjes gekonkeld en bij een trap uitgekomen.. scooter laten staan en omhoog geklommen. Wauw! Boven op de berg was een prachtig klein klooster oord waar 10 monniken woonden. We werden begroet door een monnik die graag met ons wilde kletsen (dat willen er best veel om hun Engels te oefenen). Hij vertelde en vroeg van alles, super leuk. Daar de zonsondergang bekeken, het was bewolkt maar zeker niet minder mooi al die kleuren in de wolken!

Vandaag doe ik een rustig dagje, vanavond komt Suzanne aan in Chiang Mai dus ik ga opzoek naar een hotel waar we een kamer kunnen delen. Verder zag ik gister een massagesalon die gerund wordt door vrouwelijke ex-gevangenen, lijkt me een goed project om deze vrouwen op deze manier weer en plek in de maatschappij te geven, dus daar wil ik wel even naar gaan kijken! Mijn belevingen tot nu toe maar eens uit typen en met jullie delen, en kijken of ik wat kan met alle foto’s en filmpjes tot nu toe, lekker rustig dagje vandaag denk ik zo. Maar wie weet wat er vandaag nog op mijn pad komt! Na Chiang Mai denk ik naar Pai te gaan, maar of dat inderdaad zo loopt zal ik de volgende keer met jullie delen!

Denk dat dit het is tot nu toe, haha misschien wel veel te uitgebreid, maar hé dit is dan ook mn eerste blog.. En schrijven is nooit mijn sterke kant geweest. Dus alle tips, suggesties en comments zijn welkom!! Ik ga zo eens uitvogelen hoe ik nog wat foto's kan toevoegen.

Lobi, Nienke Aya

(Aya is mijn tweede naam maar die gebruik hier maar omdat Nienke echt niet normaal uitgesproken kan worden in welke taal dan ook dan in het Nederlands)

1. Nicole:
    3 november 2015
    Heerlijk om te lezen en lekker weg te dromen naar azie! Ik hoop dat je het volhoudt en foto's plaatst! Leuk! Veel plezier verder!
  2. Dymph:
    4 november 2015
    Prachtig Nienke. Hartstikke goed dat je toch een blog maakt. En ik vind dat je ook heel leuk schrijft. In een week al veel dingen gedaan en gezien, leuke mensen ontmoet en reisgenoten om dingen samen te doen. Goed bezig.
  3. Annelies:
    5 november 2015
    Lief nichie - wat een gaaf blog! Ik was helemaal terug in Thailand met jouw verhalen! Alleen die laatste alinea - dat het misschien te uitgebreid was.. nee! Helemaal niet! Ik wil meer!
    Tot nu toe herken in alle verhalen, je volgt ongeveer de route die ik ook heb gereisd. Heel leuk! Pai is een aanrader. De Gibbon Experience ook! Ik mail je nog wel een adres van een leuk hostel daar, gerund door een Nederlandse die veel voor de lokale bevolking doet. Geniet ervan... en blijven schrijven!!
    Liefs, Annelies