Pị – Bye - Pie - Pai

8 november 2015 - Pai, Thailand

Tijd voor een tweede blog. Samen Suzanne heb ik Chiang Mai verder ontdekt en een jungle trekking gedaan!

De dag van het schrijven van mijn vorige blog was het de hele morgen al aan het waaien, maar dat merkte ik niet zo doordat ik onder een afdak bij het hostel met een ventilator in mijn rug aan het schrijven was. Toen ik in de middag klaar was en weer op pad ging zag ik dat de lucht donker was en het weleens zou kunnen gaan regenen…. Op weg naar mijn massage, nog wat te eten gehaald, doordat het warm is en je de hele dag bezig bent moet je er soms echt aan denken te eten anders merk ik echt pas dat ik moet eten als ik duizelig word en dat het mis gaat moet ik natuurlijk voorkomen. Na een lekker late lunch doorgelopen naar de ex-prisoners women massage. Ik kwam er net op aan, ik stond nog niet onder het afdak en het begon goed te regenen! Voor 200 bath (iets meer dan 5 euro) een uur lang een Thaise massage gehad, heerlijk! En toen ik klaar was, was het droog!

Die avond kwam Susanne rond 12u aan, de bus had uiteraard ook vertraging. We deelden samen een kamer in een in de oude stad. De volgende morgen op zoek naar een ontbijt, heel veel super hippe organic healty restaurantjes hier! Daarna een jungle trekking uitgezocht, 3 dagen en 2 nachten met hiking, olifanten, raften en slapen in bamboo hutjes in dorpjes van lokale stammen. Die middag hebben we een scooter gehuurd en zijn we naar de ‘Grand Canyon’ gereden, hier lekker chillen bij het water. ’s Avonds onze kleine rugzakken inpakken want alles wat we nodig hadden moesten we zelf dragen.

Die ochtend zouden we om half 10 worden opgepikt van ons hotel, daarvoor genoeg tijd om de grote tassen bij het toerist office te leggen en te ontbijten… Na een voedzaam organic healty porrige brakfast, was het toerist office alleen nog niet open. We moesten onze tassen dus nog ergens anders kwijt wat mee nemen was geen optie. Bij het guest house moesten we 50 bath per dag per tas betalen, dat geld kunnen we natuurlijk beter gebruiken dus ook dat was geen optie. Ik zou met de twee tassen naar een ander hostel lopen en kijken of het daar gratis kon als we ook voor na de jungle een bed boekten. Het eerste hostel was vol, volgende proberen. Hier kon je niet reserveren.. Maar ik mocht de tas in het hok onder de trap zetten. Omdat het wel heel makkelijk ging de twee tassen in één flightback gepropt en die met een slotje aan een verwarmingsbuis vastgemaakt. Snel terug naar het guesthouse want het was 9u29... De pick-up stond al te wachten toen ik precies op tijd aankwam!

Veel wordt hier gedaan met 4x4 pick-ups waarbij dan in de laadklep bankjes zijn gemaakt en er een dakje op is gezet. Er kunnen dan ongeveer 10 mensen mee. Ons groepje bestond uit een Nederlands koppel, een jongen uit Namibië en een meisje uit Spanje. Eerste stop was een toeristische orchideeën tuin en vlindertuin, tweede stop bij een marktje, derde stop bij een restaurantje bij de rivier. In totaal bleek onze groep de eerste dag nog groter te zijn. Er kwamen nog 7 Nederlanders bij, 2 Zweedse jongens, 1 Canadese jongen en 4 Duitse jongens en een Duitse dame.  Hier kregen we lunch, daarna schoenen aan en Pị Pị Pị (go go go in het Thais). Om 200 meter later allemaal de schoenen uit te moeten doen om de rivier over te steken! We hebben toen zo’n uur door de jungle omhoog geklommen, om het kwartier werd er kort gestopt om wat water te drinken. Echt bizar hoe zwaar het was en hoe onwijs veel je zweet! Alsof ik een hele hockeywedstrijd met 30 graden aan het spelen was. Nog een half uurtje de berg weer af en toen kwamen we aan bij het dorpje voor die nacht. In de weide liepen al wat olifanten. Daar weer een momentje van rust, die kregen we naar mijn idee wel te veel, het leek een beetje alsof dat moest om de dag vol te krijgen, maar het was telkens ‘Sabai sabai’ wat te gidsen zeiden, rustig aan, rustig aan). Tijd om olifanten te rijden! Ik was nog niet zeker of ik dit wou doen, als het er slecht uitzag zou ik het niet doen. Maar dit dorp had 6 olifanten, deze stonden lekker te grazen en we mochten alleen zonder bakjes bereden worden, alleen het oudste mannetje had een ketting om zijn nek en poot om te voorkomen dat de hele kudde er ’s nachts weg zou gaan, ik besloot dus ook te gaan rijden! Samen met Suzanne op Johny geklommen, een 5 jaar oude olifant. Heel raar die olifanten huid, heel dik en heel veel lange prikkelige haren. Verder was het best echt, want als we een heuvel opgingen ging ik ver naar achter en een heuvel op viel Suus bijna naar voren en Johny zag telkens weer wat lekkerder gras ergens, dus hij had er ook nog eens de vaart in! Daarna gingen de olifanten naar de rivier, toen ze er allemaal in waren mochten wij er ook bij en ze nat spetteren en zij op commando ons. Daarna nog wat gezwommen in de rivier, douchen en eten. We slapen met de helft van de groep in een grote bamboohut op hele dunne matrasjes. ’s Avonds kregen we een dans van de lokale dorpsvrouwen. De stam waarbij we slapen zijn van de Karen Longneck, die met al die gouden ringen om hun nek. De dans was echt verschrikkelijk en ze keken bijna allemaal zo chagrijnig, volgens mij vonden ze het echt niet leuk om elke avond dit zelfde dansje te moeten doen voor toeristen, wat ik me goed kan voorstellen overigens. Daarna konden we allemaal lekker rond het kampvuur, alle dorpshonden kwamen er gezellig tussen liggen. Al snel kwam er een waterpijp van bamboo bij en ook de mushrooms waren een optie, bizar hoe ver het opperhoofd van de stam heen was!

Dag twee werd de groep gesplitst in een groep die een tweede jungle nacht had geboekt en een groep die terug ging, alle andere Nederlanders en de jongen uit Namibie verlieten de groep, Bye!
Met een hele gezellige groep van tussen de 18 en 26 jaar, de Duitse dame en twee jonge gidsen gingen we naar een waterval. Hier vanaf gegleden! Daarna nog 1,5 uur omhoog geklommen en boven op de berg was ons tweede nachtverblijf. Bij de black Nahu family hadden we ook weer een grote hut met iedereen samen. Vanaf de top van de berg de zonsondergang bekeken en daarna eten en kampvuur. De jongens hadden ook hier de bamboo waterpijp al snel gevonden en hier waren het de schoolkinderen die een dansje voor ons kwamen doen. Daarna  super leuk om met iedereen rond het vuur te liggen en naar de sterren te kijken, zo veel vallende sterren gezien (in het Engels zijn het dus schietende sterren, vind ik veel leuker klinken)! Ook hebben we de lokale bananen op het vuur geroosterd met schil, om ze daarna te eten wat een beetje smaakt als banana Pie!

Volgende ochtend nog een hike van een uur naar beneden, stop bij een waterval en daarna nog een half uur naar beneden. Bij de rivier aangekomen lekkere gezwommen terwijl we op onze boten wachten. Na een half uur raften met de slappe lach in de damesboot omdat het echt was alsof we in een achtbaan zaten, ook in de zin van dat ik niet het idee had dat het uitmaakte of ik wel of niet peddelde. Maar het was wel leuk! Laatste 200 meter deden we op een bamboo vlot. Nog een uur met de pick-up terug naar Chiang Mai. Het was echt een hele leuke trip en ben blij dat we het gedaan hebben!

Na nog een nacht in Chiang Mai in een hotel te hebben geslapen, na een avond op de night market, een uurtje op een foodtruck festival en nog een klein dansje op weg terug. Het plan was vandaag naar Pai te gaan. Samen met de Canadees en twee Zweedse jongens wilde we met een scooter de berg op kronkelen. Twee van de drie jongens hadden gister alleen wat problemen waardoor ze vanmorgen door de politie werden wakkergemaakt voor een gesprek. Het verhaal is dat ze gister hoorden dat er honden werden mishandeld, toen besloten over het hek te klimmen. Daar waren de Thai niet zo blij mee en werd er gevochten. Gelukken waren alle jongens 5 uur later weer vrij, alleen wel allen 400 euro lichter. Omdat het hier om 18u al donker is, was het te laat om nog naar Pai te gaan per scooter. Wij besloten nog wel vandaag naar Pai te gaan. Helaas waren de optie van goedkope bus en tourist mini-van al afgevallen omdat het te laat was of deze vol zat. We hadden nog een kans om te proberen op het busstation een kaartje voor de public mini-van te kopen. Snel een deal gesloten met de taxi om ons in een keer te brengen, na drie keer in het verkeerde kantoor te hebben gestaan vonden we dan eindelijk het juiste loket, en er waren nog twee kaartjes voor de mini-van van 16u30! Omdat we alleen nog maar hadden ontbeten, snel gesplitst dat ik kaarten ging bestellen en Suus eten ging scoren. Na nog wat fried-rice en een primatour tegen de wagenziekte (we hadden verhalen gehoord dat de helft van de passagiers soms kotstend in de auto zit!) konden we gaan. Drie uur over kronkelwegen omhoog knikkebollen omdat we geen hoofdsteun hadden. In Pai ingecheckt in een hostel met allemaal kleine hutjes, we slapen hier voor 3,50 euro per nacht, dat is totaal voor twee personen! Net lekker wat gegeten op de night market, het is nu donker hier dus zie nog niet alles, maar de verhalen dat het een hippie dorpje zou zijn lijken tot nu toe te kloppen, morgen verder verkennen!

Alles maakt nog te veel indruk en is nog te speciaal om weg te laten, dus helaas niet gelukt om korter te schrijven dit keer!

Liefs uit Pai! Aya

Ps. Het overzetten van de action cam lijkt nog niet te lukken en de wifi is vaak te traag om iets te uploaden dus weet nog niet hoe ik dat kan gaan oplossen. Foto’s lukt gelukkig wel!

1. Bram:
    8 november 2015
    Super leuk verhaal, en veel plezier in pai !!
  2. Ruth:
    9 november 2015
    Hoi Nienke!
    Leuk om je verhalen te lezen! Stoer wat je allemaal doet! Geniet ervan daar!
    Liefs Ruth
  3. Janneke: